دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶
  • :
  • :

نقد و بررسی فیلم گینس

کارگردان : محسن تنابنده


دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی

بازیگران : رضا عطاران, محسن تنابنده, حسین اسکندری

خلاصه داستان : فردین: گینس سیخی چنده!؟ پول کجاست اینو بگو؟ غنچه: خاک بر سرت که نافتو از پول بریدن. بدبخت همش اعتباره… میدونی کیا اسمشون تو گینسه… علی دایی… رضا زاده… جنیفر لوپز.

گینس فیلم زیبا ی است مغشوش، دورهمی فرموله شده که بر طبق برخي عادات تماشچنانچه سهل الوصول در خندیدن- که از کمدی های دهه ۸۰ به بعد مرسوم شد- شکل گرفته نه یک بستر درست دراماتیک. ما تا به انتها هم نمی دانیم که اساسا با چه چیزی رو به رو هستیم و روایت مرکزی بر طبق چه شکل می گیرد. دعوای برادران با کارفرما؟ جریان سیما شیما و گروهشان؟ یا دغدغه ثبت رکورد گینس در سوارکاری با شترمرغ؟ کدامشان هسته اصلی و مرکزی روایت است کدامشان خرده پیرنگ هایی که می خواهند به آن هسته مرکزی پر و بال بدهند؟ ما با روایتی سه پرده ای رو به رو هستیم؟ اگر فرض بر این باشد، پرده اول خیلی زیاد است تا رسیدن به نقطه عطف اول ( ثبت رکورد گینس شترمرغ سواری)، مدت بسياري تلف می شود و داستان ای گفته نمی شود. و باز چنانچه این را بپذیریم، فیلم جذاب اصلا نقطه عطف دومی ندارد! مگر آن که فرار مرگ احمقانه بدون منطق شترمرغ را بخواهیم احیانا نقطه عطف فرض کنیم، سه دقیقه پایانی کودکانه را پرده سوم. پس چنانچه فرض ما برای سه پرده ای بدون روایت غلط است، آیا با روایتی دو نیمه طرفیم که قرار است نیمه دوم در جهت تکامل نیمه اول شکل بگیرد؟ باز هم نه! یا ممکن است بتوان بر اساس فصل های زیاد شترمرغ سواری در بیابان جاده آن را فیلم زیبا ی ضدداستان تلقی کرد که می خواهد بر پوچی یک حرکت جاه طلبانه تاکید نماید ؟ فیلم زیبا به قدری بر پایه ای سست و ناهموار خود را استوار ساخته، که دقیقا نمی توانیم بگوییم با چه چیزی طرفیم. با چه ساختی روبه رو هستیم. اصلا چیزی به نام فیلم جذاب نامه، و اندیشه جهت نوشتن در گروه نویسنده این اثر وجود داشته؟ تمام چیز صرفا بر اساس یک ایده شکل گرفته است. فیلم جالب کاملا در داخل ایده مدفون مانده است. مدام دست و پا می زند و میخواهد را بالا بکشد، ولی یک زمینه معین دراماتیکی جهت بسط دادن روایت وجود ندارد. شوخی های فیلم جذاب در همان ده دقیقه ابتدایی با تضادهایی که بین دو برادر وجود دارد به اتمام می رسد، آن زد و خوردهای به غایت احمقانه جفنگ فیلـم – نه در معنای ابزورد آن- نمی تواند حتی کمکی به خندیدن تماشچنانچه آسان گیر سینما بکند. دیگر فیلم زیبا خلاصه شده در انبوهی از ابتذال. ابتذال در کلام و رفتار میزان سن. از انواع فحش ها اصوات زشتی که به شکل محسوس و نامحسوس به موارد جنسی اشاره دارند بگیرید، تا میزان سنی که آب ریختن کاراکتر از داخل یک ظرف را تشبیه به عمل ادرار کردن می نماید . لابد کارگردان محترم نیز این موارد را هجو می داند! غافل از اینکه هجو معنا تعریف ویژه به خود را دارد.و اگزجره کردن هر چیزی را نمی توان هجو نامید. دویدن های همیشگی با شترمرغ در جاده و بیابان، عجالتا گرفتن چند لانگ شات و اکستریم لانگ شات از بیابان، به فیلم جالب ما مفهوم وسترن نمی دهد! حتی آسان انگارانه ترین مخاطب سینما هم می داند که وسترن بر مبنای قهرمانی شکل می گیرد که در بستری خشن ، می خواهد را به اثبات برساند. که این اثبات یا جنبه ای داخلی دارد، یا نمودی بیرونی. یا در قالب احقاق حق شکل می گیرد، یا در جهت زدودن اتهام از خود … . لانگ شات لنز واید اصولا از هیچ نمایی نمی تواند وسترن بسازد! این هم از عجایب روزگار است که بخواهیم از گردش های دورهمی احیانا چند اصطلاح ویِژگزینشه هم در بیاوریم بخواهیم مخاطب کمی جدی تر را ترغیب به دیدن فیلم جالب کمدی با مایه های وسترن کنیم. ممکن است رویکرد نگارنده در همه متن غلط باشد! زیرا فیلم جذاب را خیلی جدی گرفته به آن انواع ایرادهای فیلم زیبا نامه و .. را نسبت می دهد. این در حالی است که محصول شکل گرفته بر روی پرده، بسیار زیاد ولنگارتر از این حرف هاست که بخواهد به ساحت ارزیابی جدی برسد. فیلم جذاب ی که ناگهان در انتها تغییر جهت می دهد و با مرگ شترمرغ، کاراکتر هایش را به دنبال درست کردن بزرگترین ساندویچ شترمرغ جهان می فرستد تا رکوردی دیگر را ثبت کننند، با بازی کردن با اسم سیما و شیما می خواهد ما را بخنداند را چگونه می توان جدی گرفت؟ فیلم زیبا ی که صرفا با تکیه بر نام رضا عطاران و مشهور یت بازیگر دیگرش در سریـال ی معمولی، می خواهد تماشچنانچه را به سالن بفرستد. این سو مصرف ای آشکار نیست؟ آیا صرفا فروش فیلم جالب برای مان ارزش دارد؟ ( حال بماند که فروش میلیارد و دو میلیارد با بلیط شش هزار تومانی کشاندن نهایتا چند هزار نفر به سینما این حق را برای سازندگان ایجاد نمی نماید که مدام حرف از مردم کنند). این است که قضاوت همین مردمی که سازندگان دم از آن می زنند را تبیین می نماید . در نهایت اینکه گینس را نمی توان با معیارهای عمومی نقد، فیلم دیدنی ی TV ی به حساب آورد. فیلم زیبا حتی زیاد از استانداردهای ساختی تلویزیونی هم دور است. و ای کاش نوینسده و کارگردان آن بنشیند و بعد از اندکی اندیشه به دنبال ساخت یک ” فیلم جالب تلویزیون ی ” باشد. نه صرفا کشاندن مقطعی مردم به سالن سینما. به دنبال نوشتن فیلم زیبا نامه ای درست بر طبق اصولی دراماتیک باشد، نه صرفا ایده ای که در بهترین حالتش می تواند یک طرح یک صفحه ای ناقص و کم جان باشد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک