شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶
  • :
  • :

نقد نقد فیلم زیبا قاعده تصادف

دانلود سریال خارجی

کارگردان: بهنام بهزادی

بازیگران:

اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی احمدی، محمد رضا غفاری، الهه حصاری، مارتین شمعون پور و… با حضور: امیر جعفری، سروش صحت امید روحانی.
خلاصه جریان :

فیلم دیدنی به ارتباطات بین جوانان با یکدیگر و والدینشان می پردازد.

شبنم سیدمجیدی (امتیاز۶ از ۱۰)

بهنام بهزادی با گذشت پنج سال از تهیه و تولید فیلم دیدنی اولش به مفهوم فقط دو بار زندگی می کنیم این بار ما را با اثری مفرق با فیلم دیدنی قبلی اش ولی موثر موجه کرده است. بهزادی با دست گذاشتن روی سوژه ای اجتماعی با داستانی خطی روایتی رئال از زندگی، نوید فیلم جالب ی دیگر از ژانر ی را داد که چند سالی است در TV ایران با فیلـم هایی چون فیلم زیبا های اصغر فرهادی پرورده شده است.

از فیلم دیدنی می توان چندین برداشت کرد. می توان آن را ادای دینی به تئاتر دانست. می توان آن را در مورد دغدغه های نسل جوان امروز و درگیری هایشان با والدینشان به شمار آورد. می توان آن را در مورد فرق ها برخوردهایی که این جوانان در بین خودشان دارند، دانست. در فیلم دیدنی حتی به فرق نبرخي که به جنس زن وجود دارد گریزی زده می شود. اما ادای دین به تئاتر لایه رویین و ظاهری فیلم جالب است که در خلال تلاش های چند جوان جهت به اجرا بردن تئاتری در جشنواره ای خارجی و مشکلات سر راهشان نشان داده می شود. این که برای داشتن مکانی مناسب آزمایش مساله دارند، این که جهت حضـور در جشنواره ای خارجی می بایست از هفت خان رستم رد شدن کنند، این که نگاه گاهي اقشار به تئاتر و اهالی آن، نبعضی بد است. ولی تمام این ها دغدغه ای جدی برای بهزادی نبوده و تنها در خلال جریان مهم روایت داخلی فیلم زیبا به آن ها اشاره ای داشته است. روایتی که در آن از بازیگرانی گمنام کمتر شناخته شده استفاده کرده تا از دغدغه های آنان بگوید و بر خلاف معمول این گونه فیلم جذاب ها، حق را در زیاد ی از موارد به آن ها بدهد.

فیلم دیدنی یک صبح تا شب چند جوان را نشان می دهد که قرار است به زودی تئاتر را در جشنواره ای خارجی به نمایش درآورند. در این بین پدر شهرزاد (با گیم امیر جعفری) از رفتن دختر ش به خارج از کشور جلوگیری می نماید این باعث به پدیدار شدن موارد ی می شود که کل گروه را تهدید می نماید .

فیلم دیدنی ، بر خلاف آن چه که همـواره دیده ایم، نسل امروز را محکم و مسئولیت پذیر در مساوی غلط اتی که مرتکب شده است نشان می دهد. شهرزاد دختر ی است مسئول در مساوی خانواده، راستگو، ساده و صادق، کسی که سعی می نماید احترام پدر را تا جایی که امکان دارد، نگه دارد. ولی زیر بار حرف زور نمی رود.
پدر مثل بسياري از خانواده های ایرانی، استرس هایی جهت فرزندش دارد اما این دلیل محکمی نیست برای جلوگیری از ورود فرزند به جامعه انجام کاری که به آن عشق می ورزد و در این میان، بازنده مهم هم پدر است.

فیلم زیبا به صآسان نشان می دهد که بر خلاف تصوری که برخي والدین سنتی به این گونه گروه های دوستی دارند، این ها عده ای جوان هستند ، که به خاطر کار مشترک گرد هم آمده اند و این باعث به پدیدار شدن دوستی عمیقی بین آن ها شده که همان نیز در انتها باعث می شود برای شهرزاد و شجاعتی که به خرج داده، فداکاری کنند. این ها بزهکار یا کافر یا خوش گذران نیستند. شاید سردرگمی هایی در زندگی داشته باشند، احتمال دارد غلط اتی داشته باشند، اما آیا تمام آدم ها دچار همین لغزش ها نمی شوند؟

تلاش شده تا بازیپرهزینه جوان فیلم زیبا ، تمام به اندازه در این اثر نقش داشته باشند. در طول فیلم دیدنی ، سری ی از فرد هر کدام نشان داده می شود.این که هر کدام به نوعی یا از جانب خانواده طرد شده اند یا برای اینکه هم خانواده را داشته باشند، زندگی مورد علاقه خود را به دروغ یا پنهان کاری روی آورده اند.

حتمـا ً گفته خواهد شد که بهزادی در تولید و ساخت فیلـم ش نیم نبرخي به درباره الی ساخـته اصغر فرهادی داشته است. عده ای جوان در یک خانه نشان داده می شوند، با شیوه فیلم دیدنی برداری دوربین روی دست به خاطر موضوع فیلم زیبا و نوع بحث های پایانی بازیگران، در مورد الی جهت مخاطب تداعی می شود. اما این به نظر من، آن گونه که زیاد ها بولدش می کنند، مساله بغرنجی نیست. با اهمیت زیاد این است که فیلم جذاب ، حرف خودش را می زند چه اشکالی دارد چنانچه جهت سکانس های خود، حتی زوایای دوربین نوع چرخش ها از فیلم زیبا دیگری الهام گرفته باشد.

فیلم دیدنی برداری به صورت سکانس پلان است و مثل تئاتر، کات ندارد و سکانس ها زیاد است. این کار را برای بازیگران و دیگر عوامل مساله کرده است، اما حس تماشای یک تئاتر را به بیننده منتقل می نماید .

احتمال دارد بتوان گفت که شخصیت پردازی فیلـم ضعیف بوده و می شد که روی برخي از فرد ها مثل فرد دیدنی مارتین که برای مخاطب جذابیت داشت، مانور بیشتری داده شود، یا فرد سروش صحت در نقش عموی شهرزاد به نظر کاملاً زائد و بدون پرداخت دقیق بود. امیر جعفری باز در نقش مفرق ی که از خود نشان داد، درخشید. پدری با گرایش های مذهبی و سنتی که مثل خیلی از پدرهای امروز بین تعصبات خود روشنفکری دست و پا می زند. و در انتها تنها فردی که مستاصل فقط ماند، بدون اینکه دانسته باشد، چه کاری درست است، همان پدر بود.

این ساخـته دوم بهنام بهزادی است که باوجود این که خالی از اشکال نبود ولی در جشنواره امسال از تعدادی از کارگردانان مالک نام سبقت گرفت و نوید روزهای بهتر ی را برای این کارگردان جوان خوش ذوق داد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک