جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶
  • :
  • :

نکته کلیدی در طراحی سایت به روز : استفاده از نوار کناری!

طراحی وب سایت های به مقوله ای به نام نوار کناری یا همان ساید بار خودمان، توجه بسياري ندارند که هیچ، بعضاً اصلاً آن را در وب سایت لحاظ نمی کنند. امروز میخواهیم در این خصوص از منظر زیبا یی شناختی و کاربر دی بودن آن از نظر فرد بیشتر بحث تبادل نظر نماییم.

سئو

سئو,بهینه سازی سایت,بهینه سازی سایت

احتمالا جهت فرد ان و بینندگان وب وب سایت ها، به ویژه در ایران که چند گامی عقب تر از طراحی سایت های جهان مبتنی بر علوم روزی مانند طراحی واسط متناسب با تعلت آدم و رایانه هستیم، ساید بار نقش بی چون و چرایی گیم نماید. جا انداختن وب سایت بدون نوار کناری احتمال دارد در نظر اول غیر ممکن به نظر برسد، اما بیاییم کمی بیشتر در خصوص این مورد نقد کنیم و آن را به یک وسائل فرد دی در وقت مورد نیاز تبدیل نماییم و نه عادت مستمر در طراحی وب سایت هایمان!

در نظر اول، اگر وب سایتی از نوار کناری مصرف ننماید، چیزی که به ذهن متواتر می شود این است که این وب وبسایت کارایی را از دست داده است! ولی من به شما قول میدهم که در بسياري از موارد اینچنین نیست. شما میتوانید طراحی وب سایتی انجام دهید بدون ساید بار در حالی که وبسایت شما همچنان کاملاً فرد دی فرد پسند است اطلاعات مورد نیاز یا تقاضای کاربر ، در دسترس او است . در واقع در این نوع طراحی ها، نوار کناری خلاقانه به جایی دیگر جایگزین می گردد که کارایی مناسب تری داشته باشد و یک گوشه همیشگـی از وب سایت شما را در تمام جا مشغول نکرده باشد. درست است که ما میتوانیم موارد بسياري را در نوار کناری جایگزین کنیم، ولی مد نظر داشته باشید که این فضا، در واقع بخش ی از مطلبی که کاربر میخواند را مشغول می نماید باعث عدم توجه تمرکز بر روی متن اصلی موجود در صفحه و یا قسمت مورد بازدید او می گردد که به احتمال زیاد ً در بیش از ۹۰ درصد های مورد مصرف فرد از یک صفحه، مورد نیاز او نیست!

زمانی که کاربر ی درگیر محتوای یک صفحه شده است، جهت چه بایستی او را به جای دیگری منحرف نماییم؟ ما میخواهیم بازدید کنندگان به سایت ما بیاییند و مطالب منتشر شده مان را بخوانند، چه چیزی اولویت از این دارد که باعث انحراف کاربر از محتوای مورد نظر او گردد ؟ جواب به این موارد اکثرا ً در این است که ما میخواهیم فرد بازدید کننده را به خواندن و ماندن بیشتر در وب وبسایت ترغیب نماییم! یا حتی ارائه موارد دیگری که احتمال دارد مورد نیاز او نباشد ولی ما بخواهیم بازدید کنندگان ما بیشتر نظرشان به آن مورد، صفحه یا هر چیز دیگر جلب گردد. حال می بایست ببینیم که ارائه آن در نوار کناری وب سایت، با تذکر به آسیب ای که به محتوای مورد علاقه فرد وارد می نماید، توجیه دارد یا نه.
جایگزین های ساید بار در طراحی وبسایت های نو

راه جایگزین چیست ؟ مثلاً احتمالا یکی از پر کاربر د ترین موارد در ساید بار ها مصرف از فرم جستجو باشد، که پر کاربر د است ، ولی جایگذاری های دیگری مانند هدر یا فوتر به نظر جهت این مقوله بهتر می آیند. یا موارد ی مانند آخرین مطالب، مطالب پر فرد د کاربر ان دسته بندی های رایج در مطلب مورد علاقه فرد چیزهایی است که ً در ساید بارها میبینیم. برترین جایگذاری مطالب مرتبط، به احتمال زیاد ً در انتهای هر مطلب بعد از بررسي مطلب مورد نظر کاربر است، بهتریـن جایی که میتوانیم از دکمه های انتشار شبکه های اجتماعی مصرف نماییم همین جا است. از قسمت فوتر وب سایت باید بیشتر مصرف کرد تا دسته بندی های مورد نظر یا موارد اینچنینی را به آنجا منتقل نماییم.

با تمام این موارد ، بعضاً موارد ی هستند که جهت ما دیدن آن بوسیله مخاطب اولویت بیشتری نسبت به صفحه جاری که او در حال دیدن است دارد. بعضاً مقاصد اقتصادی و ترویج بیشتر از خرید یا بازدید محصول یا تبلیغات است که اینگونه است این موارد ، توازن بین کاربر پسندی کاربر دی بودن نوار کناری را کمی دچاد تغییر می نماید .

میتوان نتیجه گرفت که وب سایت بار، نه چیز بدی است، و نه چیزی که همیشه مورد نیاز تمام صفحات و جایگذاری های وبسایت باشد، بایستی آن را از طرح پیش فرض برای طراحی یک وب وبسایت خارج نماییم فقط در صورت نیاز و احساس استفاده، آن را به فرد و بازدید کننده تحمیل نماییم!




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک