تعریف هتل:
هتل مکانی است برای اقامت مهمان از شب و تهیه خوراک غذا
نواع هتلها بر حسب ستاره
هتل های ۲ ستاره :
پاکی راحتی دکوراسیون منظم و همموسیقی از الزامات این هتل ها است . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی نه تمام مسائل زیر است :
خانه داری بسیار خوب ، دکوراسیون جذاب وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاقها ، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی ، استخر شنا خدمات رسانی به اتاق ها ، ورودی هتل با ظرفیت مناسب تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر سرویس حمام بهتر زیبا قفسه های کافی امکانات تفریحی حوله و صابون با کیفیت بالا پرسنل روش دیده و لاندری و روم سرویس.
هتل های ۳ ستاره :
در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می گردد و به طور مناسب مدیریت می شود این نوع هتل ها دارای چشم انداز قشنگ و امکانات وسیع اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه تمام مسائل زیر است :
نظافت خانه داری مراقبت عالی ، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته ، اتاق های بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافی فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و بعضی نقاشی روی دیوار، مبلمان با کیفیت بالا ، سیسـتم مرکزی تهویه هوا سیستم گرما ی اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی ترموستات کنترل درجه دما سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی ، صابون وحوله با کیفیت عالی است دارای سوئیت اتاق لوکس ، محدوده زمانی وسیع جهت سرویس دهی به اتاق ها وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت دیگری در حمام یا روی میز ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن خدمات بیدار کردن وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا گلف و . . . ارایه خدمات ویژشه از قبیل اتاق ملاقات ، پارک ماشین بوسیله مستخدم .
هتل های ۴ ستاره:
این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات ضروری را ارائه دهند بلکه باید از هویتی داشته باشند . تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است ، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مؤدب می باشند این نوع هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی نه تمام مسائل زیر است :
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل ، اتاق فضای سبز ، طراحی ساختمان بصورت خاص جالب ، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار بهتر ، فضاهای عمومی ، آثار هنری ، کیفیت بالای فرش گل تازه چشـم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب دکوراسیون جذاب برای پذیرش ، رزوراسیون بسیار سریع کارآمد ، کارکنان متعهد با یونیفرم ، وجود دربان مدیریت متخصص تجهیزات عالی رستوران غذاهای متنوع ، خدمات رسانی عالی به اتاقها ، وجود اتاقهای بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و قشنگ دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، دو تلفن یکی در کنار تخت دیگری روی میز دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو بار در روز به اتاق ها حمام بسیار تمیز با صابون وسایل ارایش و حوله ، جعبه کمک های اولیه آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، سیسـتم خشک کن دست ، در اختیار قرار دادن لباس های آسان به میهمانان ، سیسـتم روشنایی هوشمند در حمام اتاق خواب وبقیه امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه …
هتل های ۵ ستاره:
این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی نه تمام مسائل زیر است :
معماری دکوراسیون قشنگ منحصر به فرد ، نگه داری خانه داری منحصر به فرد و مستمر ، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق ، هال ورودی ، اتاق مهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری ، مفروش شده با کیفیت بالا ، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار مرتب در فضای کافی آرام دارای نگهبان سرویس ۲۴ ساعته ، پرسنل روش دیده متعهد تزئین اتاقها با مصرف از اشیاء عتیقه ، دارای ۳ تلفن ( کنار تخت روی میز داخل حمام ) پاک کردن اتاق بصورت دو بار در روز ، سرویس حمام زیبا مدرن ، دارای رستوران عالی غذاهای متنوع سرویس غذا دهی ، امکانات رستوران جذاب ، سرویس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، یخچال در داخل اتاقها با انواع .
کارکنان در هتل ۵ ستاره : بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با های شیک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومی بهتر ، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد می باشند بسیارعالی سرویس می دهند . دارای مدیر پیشرفته و متخصص سازگاری همموسیقی ی سرویس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داری بی عیب نقص اجزاء اصلی مهم برای حفظ درجه ۵ ستاره می باشند .
نکته با اهمیت : نکته با اهمیت در مورد ستاره هتل ها هتل آسری مان ها اینست که « هتل ها را از یک تا ۵ ستاره طبقه بندی می نمایند در حالی که مهمانپذیر ها، مهمانسراها و هتل آپارت مان ها را از تا ۳ ستاره طبقه بندی می نمایند . به تعبیرى دیگر هتل آقسمت مان ۳ ستاره با هتل ۵ ستاره مساوی ى مى نماید این دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کیفیت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترین هستند .»
انواع هتل :
هتل تجارتى Commercial Hotel
هتل حومه شهر Sub-urban Hotel
هتل شهرى Urban Hotel
هتل با فضاى بازمیانى Atrium Hotel
هتل بزرگ Mega Hotel
هتل گرد همایى Convention Hotel
هتل فرودگاه Airport Hotel
هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند Lodging Type Hotel
هتل بازیهاى شبانه Night Club Hotel
هتل سوپر لوکس Super Lux Hotel
هتل تمام سوئیت Suite Hotel
هتل باسوئیت هاى یک طبقه هاى پراکنده Bungalow Suite Hotel
متل بین راهى Motel
متل متوسط بین راه Motor inn
هتل ارزان قیمت Budget inn
هتل تفریحى Resort Hotel
هتل آپارت مان Apartment Hotel
هتل مالکیت زمانى مشترک Time Sharing Hotel
هتل مالکیت مشترک Condominium Hotel
پانسیون Boarding House
مهمانسرا Guest House
مسافر خانه، استراحتگاه Hostel
خوابگاه Dormitory
هتل کازینو Hotel Casino
مهمان از اقامت در هتل چه میخواهد؟
۱- آسایش: کیفیت تخت، تشک ، هوای اتاق، آب سرد گرم و وضعیت مناسب اتاق و سرویهای بهداشتی.
۲- امنیت:سالم بودن قفل اتاق و زنجیر پشت درب وسایل برقی.
۳- خلوت آرامش: استفاده از پرده های ضخیم، ورودی مناسب برای اتاق به شکلی که داخل اتاق دیده نشود.
۴- تسهیلات:پذیرایی، غذا و نوشابه، تلفن و…
۵- پاکیزگی بهداشت: نظافت ملحفه ها و سرویهای بهداشتی.
جهت چه مهمانها به هتل بر نمی گردند؟
۱- ۱% میمیرند
۲- ۳% نقل محل می کنند
۳- ۵% افراد دیگر را گزینش می کنند
۴- ۹% عوامل رقابتی
۵- ۱۴% عوامل نارضایتی(برای مثال وقت رسیدن مهمان به اتاق هتل آب حمام قطع می شود)
۶- ۶۸% برخورد نامناسب ناشایست و بی فرق ی پرسنل هتل نسبت به مهمانان
مهمانها در اتاق هتل چه می کنند؟
۱- ۵۹% محلفه ها رو ارزیابی می کنند.
۲- ۴۰% از وسائل ورزشی داخل اتاق استقبال می کنند.
۳- ۳۸% به روم سرویسRoom service اردرمیدند و منتظر می مانند ببینند چه سرویسی می گیرند.
۴- ۳۳% از آقایان مینی بار را چک می کنند
۱۹% از خانمها مینی بار را چک می کنند.
۵- ۳۳% زمان خروج اقلام را در اتاق جا می گذارند.
۶- ۳۲% بعلت صوت زیاد خانه داری پشت درب اتاق معترض هستند (برای مثال جارو برقی کشیدن در ساعت ۷ صبح و یا با صوت بلند با همکار یا مهمان حرف کردن).
۷- ۳۱%سرویس بهداشتی را چک می کنند.
۸- ۲۳%از کتاب مقدس مصرف می کنند.
۹- ۷% اعتراض به با عجله وارد شدن خانه دار دارند.
۱۰- ۴%حوله ها را از لحاظ پاکی رنگی چک می کنند.
طبقهبندی هتلها
به طور کلی طبقهبندی درجهبندی هتلها به سه تعریف قابل قبول ذیل اشاره دارد:
-۱ طبقهبندی به مفهوم جداسازی اماکن اقامتی بر اساس نوع آن یعنی تمایز بین هتلها، متلها، مهمانخانهها.
-۲طبقهبندی یعنی تمایز امکان اقامتی بر اساس معین ات فیزیکی آنها مانند تعداد اتاقها با داشتن حمام یا دوش . . .
-۳درجه بندی یعنی تشخیص اماکن اقامتی بر طبق اشکال مختلف سرویسدهی مانند وعدههای وعدههای سرویسدهی غذا یا داشتن سرویس ۲۴ ساعته کیفیت ارایه خدمات در هتلها.
لذا به منظور آشنایی بیشتر طبقهبندیهای هتلها طرح طبقهبندی ذیل که در اکثر کشورها مورد تأیید میباشد را به عنوان نمونه درنظر بگیرید.
الف ـ طبقه بندی بر طبق محل هتل: هتلها را بر طبق مکانشان میتوان طبقهبندی نمود. لذا شما مدیر محترم با توجه به مسائل ذکر شده میتوانید هتل مورد نظر را از لحاظ مکانی تشخیص دهید.
۱- هتلهای حومه شهر Suburban Hotel : این نوع هتلها از شهر دور هستند هدف از آن دور نگه داشتن مهمانان از هیاهو ترافیک پر سر و صوت شهر است. مهمانان این نوع هتلها اساسا افرادی هستند که میخواهند چند روزی را از محیط شهر دور باشند.
۲- هتلهای داخل شهر Down-town hotels : هتلهایی هستند که در مرکز یا قلب شهر واقع شدهاند، مهمانان این نوع هتل عموما افرادی هستند که برای انجام کاری در شهر یا بازاریابی غیره به این هتلها میآیند.
۳- هتلهای تفریحی Resorts hotels : این نوع هتلها نزدیک دریا، رودخانه یا مناطق کوهپایهای قرار دارند و عموما در نقاط خوش آب هوا واقع شدهاند.
۴- متلها motels : محلهای اقامتی هستند که در کنار بزرگراهها قرار دارند توسط مسافران مورد مصرف قرار میگیرند طول مدت اقامت در این هتلها ً کوتاه است از طرح اروپایی پیروی میکنند. در فواصل بین دو شهر در جاده استقرار یافتهاند و دارای امکاناتی نظیر پمپ بنزین؛ رستوران، کافی شاپ ۲۴ ساعته، کارواش، فروشگاه، پارکینگ و . . . میباشند. مهمترین معین ه این هتلها امکان پارکینگ ماشین در کنار محل اقامت میباشد.
۵- هتلهای فرودبعضی airport hotels : هتلهایی هستند که نزدیک فرودگاه قرار دارند. این هتلها عموما وابسته به مسافران هواپیماییها، خدمه هواپیما و . . . هستند . این نوع هتلها اکثرا ٌ ً به صورت package تخفیفدار عمل میکنند.
۶- هتلهای شناور floatels : هتلهایی هستند که روی سطح آب مانند روی رودخانهها یا دریاچهها به صورت شناور قرار دارند مانند قایقهای اطاقدار که مجهز به همه امکانات مورد نیاز مهمانان میباشد. کشتیهای مجلل قدیمی را هم تبدیل به هتل میکنند فضایی خیالبرانگیز در آن ایجاد میکنند.
۷- مسافرخانهها Inn : مسافرخانه ابتداییترین مراکز اقامتی میباشند شکل ابتدایی هتلهای فعلی میباشند.
ب) طبقهبندی بر اساس اندازه هتل: هتلها را میتوان بر اساس اندازه آنها هم طبقهبندی نمود حاوی :
طبقه بندی الف طبقه بندی ب
هتل های کوچک با کمتر از۱۵۰ اتاق هتل های کوچک با کمتر از۷۵ اتاقSMALL
هتل های مبوسیله با ۱۵۰ تا ۲۹۹ اتاق هتل های متوسط با ۷۵ تا ۲۰۰اتاقMEDIUM
هتل های بزرگ با ۳۰۰ تا۶۰۰اتاق هتل های بزرگ با۲۰۰تا ۳۰۰ اتاق LARGE
هتل های بسیار بزرگ با بیش از ۶۰۰ اتاق هتل های بسیار بزرگ با بیش از۳۰۰اتاقMEGA
ج) طبقه بندی بر طبق مدت اقامت: هتلها را میتوان بر طبق مدت اقامت مهمانان طبقهبندی نمود. مدت اقامت در متلها و هتلهای داخل شهر اکثرا ٌ ً کوتاه است. درعوض مدت اقامت در هتلهای تفریحی، هتلهای شناور هتلهای حومه شهر اکثرا ً زیاد تر است.
هتل ترانزیت: میهمان یک روز یا کمتر در آن اقامت دارد.
پانسیون: میهمان بیشتر از یک ماه تا سال در آن اقامت دارد.
نیمه پانسیون (آبخش مان): میهمان بیشتر از یک روز و کمتر از ماه اقامت دارد.