یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷
  • :
  • :

خصوصیات ی پورتال

سایت سیمرغ

بر طبق نکاتی که در تعریف پورتال داده شد خصوصیات ی پورتال عبارتند از :

۱- ارائه شخصی سازی اطلاعات و فرد ی های پورتال بر حسب نیاز فرد توسط شخص یا پورتال . (PersonalizationوTailoring)

۲- ارائه سیسـتم های جستجو دایرکتوری به گونه ای که فرد در کمترین زمان ممکن به اطلاعات دست یابد . (Search and Directory)

۳- ارائه امکان شخصی سازی برای تغییر ظاهر ساختار پورتال به ازای هر کاربر (End user customization)

۴- ارائه ساز و کار مدیریت اطلاعات به افراد مسوول پورتال .(Content & Data Management)

۵- ارائه مکانیزمهایی به مدیران پورتال جهت پاسخگویی به نیازهای افراد مختلف در سازمان.

۶- پشتیبانی برقراری رابطه با منابع خارج از پورتال نظیر web service و سایتهای دیگر ، برای دریافت اطلاعات سرویسهای مورد نیاز .

۷- عدم وابستگی به پهنه ای (Platform) ویِژگزینشه به گونه ای که برای همه افراد با سیـستم علت های مختلف و مرورگرهای مختلف قابل دسترس و نگرانی باشد(Cross-platform functionality) . این مورد حاوی پشتیبانی توسط سیستم های PDA موبایل نیز می گردد .

۸- Single sign-on : مکانیزمی که به وسیله آن کاربر فقط با بار ورود به سیـستم به تمام سرویس ها اطلاعات محدوده دسدلهره و ترس ی داشته باشد .

۹- راهکارهای امنیتی به منظور تعیین سطوح دسدلهره و ترس ی کاربر ان و نقش هر فرد در سیستم . این سطح دسترس ی حاوی بازدیدکنندگان مسوولین پورتال می شود.(Security)

۱۰- ساختار معین ی برای ارائه اطلاعات به فرد (Taxonomy)

۱۱- ساختار پیمایش آسان به گونه ای که کاربر با کمترین کلیک به مکان سرویس یا اطلاعات مورد نظرش دست یابد .( Browse / Navigate Documents)

۱۲- ایجاد امکان رابطه فرد ان با مسوولین پورتال و دیگر کاربر ان پورتال به صورت همزمان (“Chat”)یا غیر همزمان (“Forum”) . (Collaboration)

۱۳- ارائه سرویس های متداول در اینترنت

۱۴- ارائه مکانیزمی که از طریق آن فرد ان بتوانند در بخش های مختلف پورتال عضو شده در صورت تغییر اطلاعات آن بخش و یا اضافه کردن اطلاعات ، Email دریافت کنند .( Subscribe / What’s new)

۱۵- ارسال پیام به ازای رویدادهایی که برای کاربر با اهمیت هستند . این سیـستم با مصرف از email و یا خود پورتال پیامی برای مشتری ارسال کرده به او می گوید که رویداد درخواست شده اتفاق افتاده است . به عنوان مثال کاربر ان می توانند در بخش تنظمیات ، برای دریافت پیامهای شخصی دریافت وظیفه ، دریافت یک خـبر با عنوانی خاص “دریافت پیام ” را درخواست کنند.(Alert)

۱۶ – مدیریت گردش کار – همه فرآیندها روند اجرایی هستند . این فرآیند به بخشهای مختلف تقسیم شده با زمان بندی معین به افراد مختلف اختصاص داده و انجام می شوند. حداقل امکانی که به بهتر شدن کیفیت فرآیند یاری می نماید پیاده سازی آن بر روی کاغذ است . ولی این امکان کافی است ؟ بدین وسیله می توان علاوه بر روند کار شیوه انجام کار و زمان بندی آن را کنترل کرد ؟ یکی از امکانات پورتال ارائه مدیریت گردش کار است. (WorkflowManagement)

بر این اساس می توان فرآیندی در سیسـتم تعریف کرد با مصرف از امکانات ” زمان بندی ” “فازبندی ” فرآیند را به وظایف کوچک تر تقسیم کرد ؛ به گونه ای که هر وظیفه نه فقط نشانگر فرد انجام دهنده بلکه نمایش دهنده بندی انجام فرآیند نیز باشد. حال چنانچه بخش مدیریت گردش کار کنار سیستم Alert و یا ارسال پیام از تقویم شخصی قرار گیرد می تواند کمک اثر گذار ی در نظارت پیش برد آن فرآیند نماید. در انتها توصیف گرافیکی فرآیند جهت ایجاد کننده فرآیند افرادی که در انجام فرآیند سهیم هستند ، این حسن را دارد که بتوانند درک بهتری از آن داشته باشند حتی پروسه را بازبینی کنند تا در زمان بندی ها صرفه جویی شود .

علاوه بر این در صورتی که فرآیند گزینش ی در طول زمان انجام خود احتیاج به بهره گیری از بخشهای مختلف پورتال داشته باشد ، می تواند محک خوب ی جهت معرفت ارتباطات ضروری ما بین بخشهای های پورتال باشد.

No votes yet.
Please wait...



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک